STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA MEDYCYNY LOTNICZEJ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Polskie Towarzystwo Medycyny Lotniczej (PTML), zwane dalej „Towarzystwem” jest dobrowolnym, medycznym, interdyscyplinarnym stowarzyszeniem, którego celem jest działalność naukowa, dydaktyczna oraz społeczno-zawodowa.
- Siedzibą Towarzystwa jest m. St. Warszawa.
§ 2
- Do Polskiego Towarzystwa Medycyny Lotniczej mogą również należeć inne osoby z wyższym wykształceniem związane z medycyną lotniczą i będące jej sympatykami oraz inne osoby współdziałające w rozwoju i upowszechnianiu medycyny lotniczej w Polsce
- Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 3
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
§ 4
- Organem Towarzystwa jest czasopismo „Polski Przegląd Medycyny Lotniczej” oraz inne czasopisma i wydawnictwa publikujące problemy w zakresie medycyny lotniczej.
§ 5
- Towarzystwo posługuje się emblematem stanowiącym załącznik do statutu, wyróżniającym je wśród innych organizacji.
§ 6
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
§ 7
- Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku Polskie Towarzystwo Medycyny Lotniczej oraz pieczęci podłużnych z nazwą i adresem siedziby.
- Towarzystwo może ustanawiać wyróżnienia i odznaki honorowe i nadawać je członkom Towarzystwa i innym osobom fizycznym, osobom prawnym, instytucjom zasłużonym dla celów realizowanych przez Towarzystwo.
ROZDZIAŁ II
CELE TOWARZYSTWA I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 8
Celem Towarzystwa jest:
- rozwijanie wiedzy z medycyny lotniczej oraz podnoszenie poziomu naukowego i kwalifikacji zawodowych lekarzy zajmujących się zawodowo, bądź będących sympatykami dziedziny nauki wchodzącej w zakres medycyny lotniczej i medycyny kosmicznej
- dbałość o właściwe warunki do wykonywania zawodu lekarza lotniczego, ułatwianie mu prowadzenia badań naukowych, rozwijanie form szkolenia, dostosowywanie form szkolenia do aktualnych potrzeb
- kształtowanie postaw społecznych i etycznych członków
- popularyzowanie wśród personelu lotniczego, personelu technicznego lotnictwa i innego personelu pomocniczego w lotnictwie, podstawowych wiadomości z medycyny lotniczej oraz wynikających z nich zasad ochrony zdrowia i przedsięwzięć profilaktycznych
- inspirowania prac naukowo-badawczych.
§ 9
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
- organizowanie zjazdów naukowych, konferencji i posiedzeń naukowych, odczytów, wykładów, kursów, posiedzeń naukowo-szkoleniowych,
- organizowanie i udzielanie pomocy w zakresie doskonalenia zawodowego w medycynie lotniczej,
- inicjowanie działalności profilaktycznej w jednostkach lotniczych za pośrednictwem lekarzy tychże jednostek,
- współuczestniczenie w organizowaniu opieki zdrowotnej wynikającej z zasad medycyny lotniczej, rozwiązywaniu jej problemów i doskonaleniu przepisów w tej dziedzinie,
- prowadzenie działalności popularnonaukowej i wydawniczej,
- udzielanie informacji w zakresie medycyny lotniczej władzom państwowym, kierownictwu WLOP i LOT, organizacjom społecznym oraz wykonywanie ekspertyz z tego zakresu (opracowywanie opinii i ekspertyz),
- utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami naukowymi i społecznymi,
- podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów Polskiego Towarzystwa Medycyny Lotniczej.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 10
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających (w tym członków zbiorowych),
- członków honorowych.
§ 11
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być osoby pełnoletnie – obywatele polscy, lekarze lub inne osoby z wyższym wykształceniem związane z medycyną lotniczą, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych.
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą również zostać cudzoziemcy – będący lekarzami lub posiadający wykształcenie wyższe, współdziałający w rozwoju i upowszechnianiu medycyny lotniczej.
§ 12
- O przyjęciu danej osoby w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa decyduje Zarząd, w formie uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata, popartej przez dwóch członków zwyczajnych.
- Od odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
§ 13
- Członek zwyczajny Towarzystwa posiada następujące uprawnienia:
- Czynne i bierne prawo wyborcze do władz Towarzystwa,
- Prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Towarzystwa,
- Prawo korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Członek zwyczajny Towarzystwa jest obowiązany:
- Brać czynny udział w pracach Towarzystwa,
- Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał Towarzystwa,
- Postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej i koleżeństwa w stosunkach między członkami i nie naruszać solidarności organizacyjnej,
- Regularnie płacić składki członkowskie, w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Obowiązku płacenia składek nie mają: członkowie honorowi, emeryci, renciści oraz lekarze stażyści.
- Praca członka zwyczajnego na rzecz Towarzystwa jest wykonywana społecznie.
- Członek Towarzystwa może być zatrudniony na podstawie umowy o dzieło.
- Za szczególny wkład pracy na rzecz Towarzystwa, jego członkom mogą być przyznawane odznaki i wyróżnienia.
§ 14
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba, której tę godność w uznaniu jej zasług nada Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
§ 15
- Członek honorowy Towarzystwa posiada następujące uprawnienia:
- Prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Towarzystwa,
- Prawo korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Członek honorowy Towarzystwa jest obowiązany:
- Przestrzegać statutu towarzystwa,
- Postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej i koleżeństwa w stosunku między członkami i nie naruszać solidarności organizacyjnej.
§ 16
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może być każda osoba prawna opłacająca składkę na rzecz Towarzystwa lub inna jednostka organizacyjna krajowa lub zagraniczna.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 17
- Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna będąca członkiem wspierającym uczestniczy w działalności Towarzystwa przez ustanowionego w tym celu pełnomocnika. Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego członka.
- Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Towarzystwa oraz korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Członek wspierający obowiązany jest przestrzegać postanowień statutu i nie działać na szkodę Towarzystwa.
§ 18
- Utrata członkostwa następuje przez skreślenie lub wykluczenie członka dokonane przez Zarząd w formie uchwały.
- Skreślenie z listy członków zwyczajnych Towarzystwa dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
- Rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
- Nieusprawiedliwionego zalegania przez członka, mimo pisemnego upomnienia, z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy,
- Śmierci członka.
- Wykluczenie członka dokonuje Zarząd Towarzystwa w przypadku:
- Działania na szkodę Towarzystwa, bądź popełnienia czynu nie licującego z jego godnością.
- Skreślenie z listy członków wspierających dokonuje Zarząd w przypadku:
- Rezygnacji z członkostwa złożonego na piśmie,
- Likwidacji podmiotu będącego członkiem wspierającym.
- Wykluczenie członka dokonuje Zarząd Towarzystwa w następujących przypadkach:
- Działania na szkodę Towarzystwa, bądź popełnienia czynu nie licującego z jego godnością,
- Orzeczenia wykluczenia przez Koleżeński Sąd Honorowy.
§ 19
- Od uchwały Zarządu o skreśleniu w przypadku wymienionym w §18 ust. 2 lit. b oraz wykluczenia, członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Towarzystwa w terminie 30 dni od doręczenia uchwały wraz z uzasadnieniem.
- Odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym Walnym Zebraniu Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA I WŁADZE
§ 20
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie członków Towarzystwa:
- zwyczajne
- nadzwyczajne
- Zarząd Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna Towarzystwa.
- Koleżeński Sąd Honorowy.
§ 21
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata i trwa od walnego zgromadzenia Towarzystwa na którym dokonano wyboru, do zgromadzenia, które dokona wyboru władz na następną kadencję.
- Wybór władz Towarzystwa odbywa się w głosowaniu tajnym z pośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie władz następuje również w głosowaniu tajnym.
- Do władz Towarzystwa wchodzą kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
- W przypadku konieczności uzupełnień składu władz Towarzystwa, w trakcie trwania kadencji, na okres upływu kadencji miejsce zwolnione zajmuje członek, który w wyborach do określonego organu władz uzyskał największą liczbę głosów.
- Uzupełnienie nie może przekraczać połowy składu pochodzącego z wyboru na walnym zgromadzeniu.
§ 22
- Walne Zgromadzenie jest zdolne do podejmowania uchwał w obecności co najmniej połowy liczby członków.
W razie braku połowy liczby członków, walne zgromadzenie może się odbyć w drugim terminie, niezależnie od liczby członków, po upływie co najmniej 30 minut od planowanej godziny rozpoczęcia. - Walne zgromadzenie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, za wyjątkiem uchwał określonych w §§ 23, 33 i 34 dla ważności których wymagana jest większość kwalifikowana określona w wymienionych paragrafach.
- Zarząd Towarzystwa, Komisja Rewizyjna i Sąd Honorowy podejmują uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ich składu.
§ 23
Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia członków Towarzystwa należy:
- wybór przewodniczącego zebrania
- udzielenia absolutorium Zarządowi za miniony okres – po wysłuchaniu i zatwierdzeniu sprawozdań:
- Zarządu Towarzystwa,
- Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
- wybór osób wchodzących w skład:
- Zarządu Towarzystwa składającego się do 7-9 osób,
- Komisji Rewizyjnej Towarzystwa – 3 osoby,
- Koleżeńskiego Sądu Honorowego – 3 osoby,
- uchwalenia planu działalności,
- uchwalenia wysokości składki członkowskiej,
- uchwalenia zmian w statucie większością co najmniej 2/3 głosów,
- nadanie godności członka honorowego.
§ 24
- Walne Zgromadzenie towarzystwa zwołuje Zarząd przynajmniej raz w roku.
- Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd z ważnych powodów w każdym czasie.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Walne Zgromadzenie na żądanie:
- Co najmniej 1/3 liczby członków,
- Komisji Rewizyjnej Towarzystwa.
- Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
- O czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, członkowie Towarzystwa zawiadamiani są co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- Członek zwyczajny i honorowy może brać udział w Walnym Zgromadzeniu tylko osobiście, natomiast członek wspierający, przez ustanowionego w tym celu pełnomocnika.
§ 25
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie członków Towarzystwa zwołuje Zarząd:
- na pisemne żądanie co najmniej 1/3 liczby członków Towarzystwa, w terminie 1 miesiąca od daty wpłynięcia wniosku,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
- z własnej inicjatywy.
§ 26
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje je na zewnątrz.
- Realizuje program Towarzystwa oraz inne uchwały Zgromadzenia.
- Kieruje pracą bieżącą Towarzystwa i zarządza jego majątkiem.
- Ustala udział członków Towarzystwa w zjazdach naukowych krajowych i innych,
- Wnioskuje o nadanie honorowego członkostwa.
- Zarząd realizuje również inne zadanie związane z bieżącą działalnością.
- Posiedzenia Zarządu Towarzystwa odbywają się co najmniej jeden raz w kwartale.
§ 27
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej Towarzystwa należy:
- Kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Zarządu Towarzystwa,
- Składanie na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa sprawozdania ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych z wnioskami,
- Składanie wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa.
§ 28
Do zakresu działania Koleżeńskiego Sądu Honorowego należy:
- rozstrzyganie sporów powstałych między członkami na tle statutowe działalności Towarzystwa
- rozpoznawanie spraw wynikających z nieprzestrzegania obowiązków członków Towarzystwa
- Koleżeński Sąd Honorowy może wymierzać kary organizacyjne:
- upomnienie
- nagana
- wykluczenie z Towarzystwa.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA TOWARZYSTWA
§ 29
Majątek Towarzystwa składa się:
- ze składek członkowskich,
- z ofiarności publicznej, zapisów subwencji i dotacji,
- z ruchomości będących własnością Towarzystwa,
- z dochodów z własnej działalności gospodarczej i organizowanych odpłatnie imprez.
§ 30
- Towarzystwo może przyjąć spadek wyłącznie z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 31
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą z tym, że cały dochód z tej działalności jest przeznaczony na realizację celów statutowych Towarzystwa.
- Majątek nabyty z działalności gospodarczej stanowi własność Towarzystwa.
§ 32
- Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa uprawnieni są łącznie prezes lub wiceprezes, skarbnik.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 33
- Przyjęcie statutu i jego zmian wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa, podjętej większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 34
- Towarzystwo może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa podjętej większością co najmniej 2/3 głosów, w obecności co najmniej ½ liczby delegatów.
- Likwidatorami są członkowie Zarządu Towarzystwa.
- Pozostały po likwidacji majątek Towarzystwa przeznacza się na cele społeczne związane z działalnością medyczną.